-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40463 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

چرا قرآن در زمان پيامبر اكرماعراب گذاري نشد و در زمان خليفه سوم اين كار صورت گرفت. لطفاً بفرماييد قرآن در زمان ما بر اساس چه اصولي اعراب گذاري شده است؟

خط عربي در زمان بعثت افزون بر آن كه از نقطه خالي بود، به شكل (علائم، حركات، حروف و كلمات)، نشانه و علامت نيز نداشت و به طور طبيعي قرآن كريم نيز، طبق معمول آن زمان، اعراب نداشت. مسلمانان در ابتداي صدر اسلام، حافظ قرآن بودند و با توجه به عرب زبان بودن حافظان كه افراد بسياري بودند و قرآن بهزبان آنان بود، صحيح ميخواندند و از اين جهت مشكلي نبود; به خصوص كه مسلمانان، به قرآن عنايت فراوان داشتند و آنان قرآن را از بزرگاني كه به زمان پيامبر9 نزديك بودند، فرا ميگرفتند; اما در پايانِ قرن اول كه مسلمانان غير عرب به جامعة اسلامي فراوان شدند و با زبان عربي، بيگانه بودند، به قرار دادن علائم و نشانه هايي براي كلمات قرآن، نياز مبرم پيدا شد تا به اين وسيله از خطاها در خواندن قرآن، پيشگيري شود; از اين رو، قرآن كريم به دستور اميرالمؤمنين عليو به وسيله ابيالاسود دُئلي، اعراب و نقطهگذاري شد، البته خطاطان و خوشنويسان تا اواخر قرن چهارم، قرآن را به خط كوفي مينوشتند، ولي خط نسخ در اوايل قرن پنجم جاي خط كوفي را گرفت، از اين قرن تمام نقطهها و نشانههايي كه هماكنون معمول و متداول است، در خط قرآن نوشته ميشد.(تاريخ قرآن كريم، سيد محمدباقر حجتي، ص 465 و 484، دفتر نشر فرهنگ اسلامي / علوم قرآني، آيتالله معرفت، ص 173، مؤسسه فرهنگي انتشاراتي التمهيد.)

قرآنهاي موجود در ايران نيز مطابق با همين نسخه بوده و فرقي با هم ندارند و در همان تاريخ به وسيله ابيالاسود دُئلي اِعراب و نقطهگذاري شدهاند.

نتيجه آنكه چون عربها، به اقتضاي فطرت يا مادري بودن زبان عربي، با قوانين صرف و نحو مأنوس بودند، نيازي به علائم اعراب نداشتند; امّا با مسلمان شدن غير عربها و نيازمند شدن آنها به اعراب، قرآن كريم، اعراب گذاري شد تا دچار مشكلات پيش بيني شده، نشوند.

در ضمن يادآوري ميشود، ابوالاسود دئلي، افزون بر نقطه گذاري قرآن، با هدايت امام علي، مبتكر قوانين نحوي نيز بود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.